11 kwietnia 2023 r Wójt Gminy Wyszki Mariusz Korzeniewski i Skarbnik Gminy Teresa Falkowska podpisali umowę na budowę świetlicy wiejskiej w Niewinie Borowym. Środki na zadanie pozyskano z Rządowego Programu Polski Ład finansowanego przez bank BGK. Na inwestycję pn. : „Budowa budynku aktywności lokalnej w Niewinie Borowym” planuje się przeznaczyć ponad 2 600 000 zł. Wykonawcą zadania jest Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe DOM-BUD Janusz Dworakowski z Łap.

 

W związku z informacjami o nieuczciwych wykonawcach, którzy proponują wykonanie prac dofinansowanych z Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze” informujemy, iż Beneficjent dokonuje wyboru wykonawcy/ów realizujących usługi, dostawy, roboty budowalne w ramach przedsięwzięcia na własne ryzyko.

Wykonawców i wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej (wfośigw) nie łączy żadna umowa lub zobowiązanie z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umów związanych z realizacją przedsięwzięcia, zawieranych przez Beneficjentów z wykonawcami.

Ważne jest, aby decyzje o zawarciu umowy były podejmowane przez Wnioskodawcę bez nacisków i bez pośpiechu, z możliwością przemyślenia i konsultacji wyboru w najbliższym środowisku społecznym: z sąsiadami, w gminie.

Zachęcamy do weryfikacji firmy jeszcze przed podpisaniem umowy.

Pierwszy krok aby zweryfikować uczciwość firmy to sprawdzenie w bezpłatnych publicznych, ogólnodostępnych źródłach czy firma jest zarejestrowana i jest aktywnym przedsiębiorcą. Można to zrobić w rejestrach dostępnych w sieci Internet:

  • Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) – to spis dotyczący osób fizycznych, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą lub są wspólnikami spółki cywilnej,
  • Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) – tu sprawdzisz spółki prawa handlowego np. spółki z o.o., jawne, partnerskie, komandytowo-akcyjne, akcyjne
  • REGON (był obowiązkowy do 30 kwietnia 2018 r.) – tu znajdziesz m.in. spółki cywilne.
  • Portalu podatkowym Ministerstwa Finansów - Wykaz podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT (tzw. biała lista podatników VAT) – tu sprawdzisz czy wykonawca jest czynnym podatnikiem VAT oraz czy numer identyfikacji podatkowej NIP podany przez niego jest poprawny, uchylony, unieważniony lub czy istnieje, a także sprawdzisz numery rachunków bankowych będących rachunkami rozliczeniowymi przedsiębiorcy.

Wybór polecanych lub znanych wnioskodawcy wykonawców jest wyborem, który minimalizuje ryzyko próby oszustwa. Warto sprawdzić opinie nt. firmy publikowane w internecie.

Prosimy w szczególności uważać na wykonawców, którzy oferują wyłącznie usługę pod warunkiem przesłania dofinansowania z Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”- bezpośrednio na rachunek bankowy wykonawcy. Zwróćcie Państwo uwagę również na nazwę firmy i jej adres – czy nie budzą Państwa wątpliwości.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) nie promuje konkretnych firm instalacyjnych i wykonawczych.

Państwa nieufność powinno wzbudzić powoływanie się firmy wykonawczej na partnerstwo w Programie Priorytetowym „Czyste Powietrze”, co nie ma uzasadnienia w praktyce. Bezpośrednimi partnerami operacyjnymi w programie „Czyste Powietrze” w odniesieniu do NFOŚiGW są wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz GMINY (w programie „Czyste Powietrze” uczestniczy ponad 85% gmin w skali Polski), a także wybrane banki, wskazane na stronie internetowej: czystepowietrze.gov.pl.

Przede wszystkim warto współpracować z firmami poleconymi i znanymi na lokalnym rynku.

Mamy nadzieję, że niniejszy komunikat pozwoli Państwu przejść przez proces składania wniosku, inwestycyjny i rozliczenia w sposób bezpieczny i satysfakcjonujący. Z korzyścią dla środowiska i Państwa komfortu, zdrowia i portfela!

 

30 marca 2023 r. odbyła się XXXIV sesja Rady Gminy Wyszki. Wójt Mariusz Korzeniewski przedstawił sprawozdanie z pracy Wójta w okresie międzysesyjnym. Dyrektor Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wyszkach Marzanna Olszewska przedstawiła ocenę zasobów pomocy społecznej za 2022 r. Zostało też przedstawione sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny wraz z przedstawieniem potrzeb związanych z realizacją tych zadań, informacja z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie, Raport z realizacji Gminnej Strategii Integracji i Rozwiązywania Problemów Społecznych za rok 2022, sprawozdanie z realizacji Programu współpracy Gminy Wyszki z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie za 2022 rok. Radni przyjęli sprawozdania z działalności komisji stałych Rady Gminy Wyszki za 2022 rok.

Radni podjęli uchwały w sprawie:                      

  1. wyrażenia zgody na zawarcie kolejnych umów dzierżawy na nieruchomości stanowiące własność Gminy Wyszki.
  2. wyrażenia zgody na zawarcie z dotychczasowym najemcą kolejnej umowy najmu na okres nie dłuższy niż 3 lata na lokal użytkowy znajdujący się w budynku Urzędu Gminy przy ulicy Piórkowskiej 2 w Wyszkach.
  3. wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia dotyczącego opracowania i wdrożenia strategii IIT Partnerstwa Południowo-Wschodniego Podlasia.
  4. uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Wyszki.
  5. udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Bielskiemu.
  6. wprowadzenie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Wyszki na lata 2023-2037.
  7. wprowadzenie zmian w budżecie Gminy na 2023 r.

Tydzień Pomocy Osobom Pokrzywdzonym Przestępstwem - 2023
 
       W ramach ogólnopolskiej akcji zachęcamy do skorzystania z możliwości uzyskania porady lub informacji. Bezpłatne porady prawne oraz psychologiczne udzielane są w powiecie bielskim w dniach 20- 24 lutego 2023 r. przez funkcjonariuszy Komendy Powiatowej Policji w Bielsku Podlaskim oraz asystentów sędziów i kuratorów zawodowych w Sądzie Rejonowym w Bielsku Podlaskim.
 
Osoby zainteresowane winny zgłaszać się do:
• Sądu Rejonowego w Bielsku Podlaskim, 17-100 Bielsk Podlaski ul. 3 Maja 7, w dniach: 20-22 lutego 2023 roku oraz 24 lutego 2023 roku, w godzinach 9:00-11:00, zaś w dniu 23 lutego 2023 roku w godz. 9:00-12:00, pok. nr 23 (parter), tel. 85 731 21 24, adres e-mail: boi@bielsk-podlaski.sr.gov.pl - https://bielsk-podlaski.sr.gov.pl
 
• Zastępcy Naczelnika Wydziału Kryminalnego Komendy Powiatowej Policji w Bielsku Podlaskim - podinspektora Adama Bondaruka, od poniedziałku 20 lutego do piątku 24 lutego w godzinach od 8 do 15 pod numerem telefonu 47 7125 221-
 
1460x616

Seniorzy z KGW" Strabella -Moja Mała Ojczyzna" ze Strabli w okresie karnawału odwiedzili Akacjowy Dom Seniora w Knorydach. Czas spędzony z podopiecznymi, a szczególnie z panem Antonim Kondrackim (ze Strabli) został umilony występem zespołu śpiewaczego. Podczas pobytu panowała miła  atmosfera. Dziękujemy  zarządowi domu seniora za ciepłe przyjęcie nas i poczęstunek. 

Tekst i zdjęcia Zofia Oksiuta       

Drodzy Rodzice!

Zwracamy się do Państwa z prośbą o wypełnienie ankiety mającej na celu zebranie informacji na temat opieki nad dziećmi do lat 3.

Minister Rodziny i Polityki Społecznej informuje, że działając na podstawie art. 62 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, ogłasza nabór wniosków o dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 „MALUCH+” 2022-2029. Klub dziecięcy jest jedną z form opieki nad małymi dziećmi (od 1 r.ż. do 3 r.ż.), których celem jest pomoc rodzicom w godzeniu pracy zawodowej z obowiązkami rodzinnymi (opieką nad dziećmi).

W związku z powyższym chcielibyśmy poznać Państwa opinię na temat utworzenia takiego klubu malucha na terenie gminy Wyszki w ramach ogłoszonego naboru „MALUCH+” 2022-2029. Zainteresowane osoby prosimy o wypełnienie ankiety do dnia 08.02.2023 r., i złożenie w sekretariatach wybranych szkół: w Strabli, Topczewie lub Wyszkach. Wyniki ankiety pozwolą na analizę potrzeb oraz ewentualne podjęcie stosownych działań.

pdfAnkieta_Klub_Malucha_Gmina_Wyszki.pdf

 31 stycznia 2023 r. odbyła się XXXIII sesja Rady Gminy Wyszki. Wójt Gminy Mariusz Korzeniewski przedstawił sprawozdanie z realizacji pracy w okresie międzysesyjnym.

Radni podjęli  następujące uchwały w sprawie:

  1. Wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy na nieruchomość stanowiącą własność Gminy Wyszki.
  2. Określenia zasad zwrotu wydatków w zakresie dożywiania w formie posiłku albo świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych dla osób objętych wieloletnim rządowym programem „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023.
  3. Podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do świadczenia pieniężnego z pomocy społecznej w formie zasiłku celowego na zakup posiłku i żywności dla osób objętych wieloletnim rządowym programem "Posiłek w szkole i w domu" na lata 2019-2023.
  4. Określenie stawki za l kilometr przebiegu pojazdu, uwzględnianej w Gminie Wyszki przy ustalaniu zwrotu kosztów przewozu dzieci i uczniów niepełnosprawnych oraz rodziców.
  5. Zmian w uchwale w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Wyszki.
  6. Określenia innego sposobu udokumentowania wykonania obowiązku w zakresie pozbywania się zebranych na terenie nieruchomości nieczystości ciekłych.
  7. Określenia górnych stawek opłat za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych.
  8. Wprowadzenia zmian w Statucie Gminy Wyszki.
  9. Określenia zasad udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków
  10. Przyjęcia uchwały w sprawie Funduszu Sołeckiego na 2024 rok.
  11. Wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Wyszki na lata 2023-2037.
  12. Wprowadzenia zmian w budżecie Gminy na 2023 r.

                                                                           

 

 

Dzień Babci i Dziadka w GCBK- Filia w Strabli uświetnił występ zespołu rodzinnego oraz solistów z Państwowej Szkoły Muzycznej I Stopnia z Bielska Podlaskiego. Zespół z solistami wystąpił w godzinnym koncercie, podczas, którego zaprezentowali piękne utwory. Babcie i dziadkowie byli pod wielkim wrażeniem, wręcz zachwyceni, razem śpiewali, a  na koniec bisów ..nie było końca. Również tego wieczoru wystąpił zespół śpiewaczy "Młodzi Duchem" ze Strabli ze specjalnym repertuarem na tę okazję. Podczas koncertu panowała ciepła i przyjazna atmosfera. Dziękujemy serdecznie za piękny koncert muzyczny, który dostarczył nam tak wiele niezapomnianych wrażeń.  Zapewne na długo pozostanie w pamięci. 
 
Tekst i zdjęcia Zofia Oksiuta
 

W dniu 05.01.2023 r. została zawarta umowa na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu Gminy Wyszki z Przedsiębiorstwem Usługowo-Asenizacyjnym "ASTWA" Sp. z o. o. ul. Kombatantów 4, 15-102 Białystok. Będą oni odbierać odpady komunalne w okresie od 01.02.2023 do 31.01.2024 r.

W związku z tym w miesiącu styczniu 2023 nastąpi wymiana pojemników oraz dostarczony będzie aktualny harmonogram odbiorów odpadów.

 

 

MOŻNA ZGŁASZAĆ CHĘĆ PRZYSTĄPIENIA DO RZĄDOWEGO PROGRAMU ODBUDOWY ZABYTKÓW

Zgodnie z Uchwałą nr 232/2022 Rady Ministrów z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie ustanowienia Rządowego Programu Odbudowy Zabytków, został uruchomiony nowy program, umożliwiający pozyskanie przez gminy dofinansowania realizacji zadań inwestycyjnych min. prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków lub znajdujących się w ewidencji zabytków. W ramach programu Gmina Wyszki może złożyć dziesięć wniosków na zabytki do których posiada tytuł prawny lub udzielić dotacji samorządowych o której mowa w art. 81 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, na nakłady konieczne, określone w art. 77 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Dotacja może obejmować nakłady konieczne na:

1) sporządzenie ekspertyz technicznych i konserwatorskich;
2) przeprowadzenie badań konserwatorskich lub architektonicznych;
3) wykonanie dokumentacji konserwatorskiej;
      4) opracowanie programu prac konserwatorskich i restauratorskich;
 
      5) 
wykonanie projektu budowlanego zgodnie z przepisami Prawa budowlanego;
      6)
 sporządzenie projektu odtworzenia kompozycji wnętrz;
7) zabezpieczenie, zachowanie i utrwalenie substancji zabytku;
      8)
 stabilizację konstrukcyjną części składowych zabytku lub ich odtworzenie w zakresie niezbędnym dla zachowania tego zabytku;
      9)
 odnowienie lub uzupełnienie tynków i okładzin architektonicznych albo ich całkowite odtworzenie, z uwzględnieniem charakterystycznej dla tego zabytku kolorystyki;
    10)
 odtworzenie zniszczonej przynależności zabytku, jeżeli odtworzenie to nie przekracza 50 % oryginalnej substancji tej przynależności;
    11) 
odnowienie lub całkowite odtworzenie okien, w tym ościeżnic i okiennic, zewnętrznych odrzwi i drzwi, więźby dachowej, pokrycia dachowego, rynien i rur spustowych;
   12)
 modernizację instalacji elektrycznej w zabytkach drewnianych lub w zabytkach, które posiadają oryginalne, wykonane z drewna części składowe i przynależności;
   13)
 wykonanie izolacji przeciwwilgociowej;
   14) 
uzupełnianie narysów ziemnych dzieł architektury obronnej oraz zabytków archeologicznych nieruchomych o własnych formach krajobrazowych;
   15)
 działania zmierzające do wyeksponowania istniejących, oryginalnych elementów zabytkowego układu parku lub ogrodu;
   16)
 zakup materiałów konserwatorskich i budowlanych, niezbędnych do wykonania prac i robót przy zabytku wpisanym do rejestru, o których mowa w pkt 7-15;
   17)
 zakup i montaż instalacji przeciwwłamaniowej oraz przeciwpożarowej i odgromowej.

 Nabór wniosków od 24.11.2022 do 31.01.2023

Dofinansowanie z Programu wynosi nie więcej niż 98% ostatecznej wartości inwestycji.

Zachęcamy do wypełnienia zgłoszenia osoby zainteresowane uzyskaniem dotacji planujące prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku, którym przysługuje tytuł prawny do tego zabytku, wynikający z prawa własności lub użytkowania wieczystego, trwałego zarządu, ograniczonego prawa rzeczowego albo stosunku zobowiązaniowego.

Zgłoszenia przyjmowane są do 20.01.2023 r.

docxzgłoszenie_RPOZ.docx